Tämä teksti koostuu typeristä kysymyksistä, ennakko-odotuksista, havainnoista ja omasta kettuilustani kun turhaudun ulkomaalaisten tietämättömyyteen kotimaastani. Okei, tiedän että Suomi on pieni kansa eikä meillä ole ollut siirtomaita, ydinaseohjelmaa tai miljoonakaupunkeja. Mutta pieni yleisivistys ei olisi pahitteeksi! Tai siis minä ainakin olin velvoitettu opiskelemaan peruskoulussa ja myöhemmin lukiossa, muista pienistäkin maista ja kulttuureista.

"Missä Suomi on?" Venäjän vieressä. Josta seuraa aina jatkokysymys: "Puhutko venäjää?" Miksi puhuisin? Eivät brititkään puhu ranskaa vaikka ovat naapureita.

"Onko Suomessa jääkarhuja?" En olisi uskonut että tätä joku tosissaan kysyisi. Jouduin repeämään spontaaniin nauruun. (Jota ihmiset eivät täällä aina tunnu ymmärtävän.)

"Saimaannorpat ovat melkein sama kuin pingviinit." Tällä ei nyt tarkoiteta että ne olisivat sama eläin. Vaan että ne ovat yhtä eksoottisia otuksia kuin pigviinit. Käytännössä asun siis Etelämantereella.

"Onko teillä sähköä?" Ei toki. Nokia ja Angry Birds kehitettiin hankaamalla kahta puunpalaa yhteen. Eikä meillä ole myöskään autoja. Tai vesijohtovettä. Ja tulin veneellä Suomesta Englantiin.

"Onko kaikki talot tehty puusta?" Häh?

"Onko siellä Suomessa McDonaldsia?" Missä ei ole McDonaldsia? "Kehittymättömimmissäkin" (Hitsi, olipas pitkä ja vaikea sana.) maissa on näitä pilvin pimein.

"Onko teillä tosiaan hirviä?" Ranskassa ei kuulemma ole hirviä joten ehkä tämä ei sitten olekaan niin itsestäänselvä asia kuin kuvittelin!

"Onko Suomessa AINA lunta?" Vain max. 5 kuukautta!

"Eikös Suomessa ole paljon juutalaisia?" Ei ole...

"Niin, eikö Suomi ole aika lähellä Lappia?" SUOMEN Lappi on pohjoissuomen osa... TYDYY.

"Ymmärtävätkö ruotsalaiset suomea?" Eivät. Mutta minä osaan sanoa 'Jag heter Veera och jag kan inte tala svenska. Förlåt."

"Onko Suomessa pastaa ja riisiä?" ....

"Myydäänkö Suomessa viiniä?" Välillä mä olen vain sanaton ihmisten tietämättömyydestä. Repeän nauruun ennen kuin tajuan että kysyjä oli aivan tosissaan. Ja kun vastaan jotain nenäkästä, ei suomalaista ironiaa aivan kaikki ihmiset välttämättä ymmärrä.

Sitä voisi kuvitella että Suomessa kuljetaan vielä hevosilla. Talvi kestää 9 kuukautta vuodesta. Peseydymme päivittäin avannossa ja metsästämme ruokamme keihäillä ja jalkajousilla. Kanit roikkuvat TUVAN katosta. Talot myös lämmitetään pelkästään puilla koska sähköä ei ole. Mutta miten minä sitten päädyin Englantiin, ja puhun englantia tai tiedän mikä on McDonalds ja.... Jotkut ovat aivan järkkyttyneitä siitä että voin käydä täysin järkeviä keskusteluja englanniksi! (Jos en jännitä. Jännitän vain jos suomalaisia on paikalla. En järin usein siis.)

Onko Suomi tosiaan vieläkin vuonna 2013 yhtä kuin talvisota, venäjän leikkikenttä, jääkarhut, alkukantaisuus, karvaisuus (kyllä joku sanoi minulle että suomalaisista tulee mieleen ikuinen talvi ja karvaiset ihmiset???? Tarkoittaako tämä että mä olen jotenkin tosi karvainen mitä?), turkistakit ja -lakit, sanaton jöröys ja outo etäisyys ihmisiin kaikkialla muualla paitsi tuossa ihmeellisessä saunassa, jossa kaikki ovat herran tähden alasti!!!

Mutta olenhan sentään 'eksoottinen suomalainen' ja minulla on 'seksikäs eurooppalainen aksentti'! Mitä se sitten tarkoittaakaan.